Ontdekking van Céline Pérez, directeur van de Barcelona Wine Week
Afkomstig uit de iconische regio Elzas, Frankrijk, waar wijn niet alleen het landschap siert, maar ook deel uitmaakt van de ziel van de mensen, heeft Céline Pérez een diepe band met Spanje, dankzij haar vader, geboren in Pontevedra, Galicië.
Céline staat aan het hoofd van de Barcelona Wine Week, een beurs die sinds haar oprichting in het onvergetelijke 2020 een onstuitbare groei heeft doorgemaakt en is uitgegroeid tot een referentiepunt en een essentiële platform voor de internationale promotie van Spaanse wijn.
Achter deze serene en vastberaden leider, met een onberispelijke carrière, vinden we een professional met een bijzonder talent om mensen, ideeën en projecten te verbinden, met dezelfde balans en precisie die een grote wijn definieert.
Laten we meer te weten komen over Céline Pérez en ontdekken wat de Barcelona Wine Week 2025 voor ons in petto heeft.
- Geboren zijn in de Elzas en Spaanse wortels hebben, moet op een bijzondere manier je verbinding met wijn beïnvloeden. Wat betekent deze unieke drank voor jou en wat is je eerste herinnering eraan die je graag zou willen delen?
Geboren zijn in de Elzas gaf me een jeugd omringd door wijngaarden en wijntraditie. Mijn eerste herinneringen zijn de geuren van rijpe druiven in de herfst. Deze verbinding met de wijnwereld werd nog sterker dankzij mijn familie, die een kleine wijngaard heeft waar ik al op jonge leeftijd de kans kreeg om te oogsten. Het directe contact met de aarde, de energie van de wijnstok voelen en deelnemen aan het hele wijnbereidingsproces was een ervaring die mijn leven diepgaand heeft beïnvloed. Spaanse wortels hebben, via mijn vader, heeft mijn verbinding met wijn nog verder verrijkt, waardoor ik de diversiteit en rijkdom van de verschillende wijnregio's kon waarderen. Wijn is voor mij veel meer dan een drank; het is een culturele brug, een uitdrukking van een gebied en een weerspiegeling van de passie van degenen die het maken.
- Je carrière in het organiseren van grootschalige evenementen is opmerkelijk. Hoe ontstond de kans om de Barcelona Wine Week te leiden, en wat trok je aan in deze bijzondere uitdaging?
Ik ben afgestudeerd in Bedrijfskunde en mijn werkervaring is altijd gerelateerd geweest aan bedrijfsontwikkeling, waarbij ik de bedrijven waarin ik heb gewerkt heb laten groeien.
Ik heb een zeer internationaal profiel, ik heb gewoond en gewerkt in Frankrijk, Duitsland en Spanje. Ik spreek vijf talen en ben verslaafd aan de evenementenwereld. Mijn leiderschapsstijl is "leading by example", ik hou van uitdagingen en haal altijd het beste uit elke persoon. De kans om de Barcelona Wine Week te leiden kwam op een moment dat ik op zoek was naar een nieuwe professionele uitdaging. Wat me het meest aantrok in het project was de visie om een platform te creëren dat de kwaliteit en diversiteit van Spaanse wijn internationaal zichtbaar maakt. De BWW is een unieke kans om producenten, distributeurs, sommeliers en wijnliefhebbers te verbinden en bij te dragen aan de groei en consolidatie van de sector.
- Met meer dan 1.100 bevestigde wijnhuizen en meer dan 24.000 bezoekers heeft de BWW zich snel gevestigd als een belangrijk evenement. Welke kenmerken zullen de editie van 2025 uniek maken, en hoe zie je het verder evolueren?
Zonder twijfel, de belangrijkste nieuwigheid van deze editie is deze "sprong" naar twee hallen, zonder onze essentie te verliezen. Het was ambitieus, maar dankzij het vertrouwen van duizenden wijnhuizen hebben we onze doelen overtroffen. Het vertegenwoordigt niet alleen een groei in omvang, maar ook een evolutie in de waardepropositie van het evenement. Dankzij een grotere investering en samenwerking met ICEX, wordt de aanwezigheid van meer dan 700 belangrijke internationale kopers verwacht, afkomstig uit strategische markten voor export zoals de Verenigde Staten, Canada, China en Japan. Hierbij komen nog eens duizend nationale kopers uit de grote distributie, de gespecialiseerde handel en het Horeca-kanaal.
We zijn trots op de steun van de belangrijkste stakeholders in de sector, het MAPA, ICEX, FEV en CECRV. We zullen opnieuw de steun van CAJAMAR hebben.
Om onze positie als referentie-evenement te consolideren, hebben we deze editie nieuwe strategische allianties gesmeed met entiteiten zoals Fedishoreca, Club Top F&B en de interprofessionele sector, de OIVE. Deze samenwerkingen zullen het mogelijk maken om een groter aantal distributeurs, hotelvoorschrijvers en internationale journalisten aan te trekken, waardoor de zichtbaarheid van Spaanse wijnen op de wereldmarkt wordt vergroot.
De deelname van Decanter aan deze editie is een andere belangrijke mijlpaal. Deze prestigieuze publicatie biedt exposanten de kans om deel te nemen aan de Decanter World Wine Awards, de meest invloedrijke wijncompetitie ter wereld.
Voor de toekomst willen we ons leiderschap op nationaal niveau versterken door de nieuwe dimensies van de beurs te consolideren: we willen niet de grootste beurs zijn, maar de meest representatieve van de sector. Onze routekaart omvat ook het overschrijden van die 20% internationale bezoekers en het nastreven van uitmuntendheid in de klantervaring.
- De Barcelona Wine Week is veel meer dan een zakelijk evenement. In elke editie worden cruciale onderwerpen in de sector verkend. Wat zullen de belangrijkste debatten zijn rond wijn die de editie van 2025 zullen markeren?
In 2025 zullen we ons richten op de grote sectorale uitdagingen zoals innovatie, duurzaamheid, digitalisering en de aanpassing van wijnhuizen aan klimaatverandering. Het BWW-lezingenprogramma zal ook andere kwesties behandelen, zoals de nieuwe vormen van wijnvoorschrijving of de rol van de nieuwe generaties, het belang van communicatie en het gematigde wijnconsumptie als onderdeel van een gezonde levensstijl. We zullen opnieuw de grote namen van het internationale wijnlandschap samenbrengen, zoals de Berciaanse Raúl Pérez, de wijnmaker van Priorat Ricard Rofes (Scala Dei), de Aragonese wijnmaker en Master of Wine, Fernando Mora (Bodegas Frontonio), de Master of Wine en Master Sommelier Doug Frost en de Masters of Wine Tim Atkin, Pedro Ballesteros en Álvaro Ribalta. We willen een constructief en open debat over de toekomst van wijn bevorderen.
- Ondanks de snelle groei, hoe zie je de Barcelona Wine Week in vergelijking met andere grote internationale beurzen? Wat kunnen we van hen leren en welke aspecten denk je dat we nog kunnen verbeteren?
De Barcelona Wine Week heeft zich snel gepositioneerd als de referentiebeurs voor Spaanse wijn. Onze waardepropositie is uniek en biedt onmiskenbare concurrentievoordelen. We bieden een onderscheidend model met gelijke deelnameformaten voor zowel grote groepen en erkende merken als voor kleine en familiebedrijven, waarbij het product centraal staat. We presenteren een uniek concept, we stellen een echte reis door het nationale wijngebied voor, visueel, meeslepend, dat de koper direct naar het vertegenwoordigde gebied brengt. Ongetwijfeld waarderen de professionals die ons bezoeken het meest de mogelijkheid om in één enkele beurs een zo goed gestructureerd beeld van de wijnen van Spanje te vinden, dat de grote diversiteit van zijn territoriale erfgoed benadrukt. Maar onze belangrijkste hefboom, en ik zal het niet moe worden te zeggen, is het zakendoen. Ons doel is een goede return on investment voor de wijnhuizen die op BWW inzetten.
Uiteraard is alles altijd voor verbetering vatbaar, maar een van de grote kwaliteiten van het organiserende team is ons vermogen om onszelf in vraag te stellen en te reageren op de behoeften van de sector naarmate deze evolueren. We kunnen veel leren van andere internationale beurzen, die een langere geschiedenis hebben, maar we geloven ook dat we veel te bieden hebben.
- Duurzaamheid is altijd een prioriteit geweest bij de BWW. Welke nieuwigheden zullen we zien in de editie van 2025 om deze zaak verder te bevorderen?
Duurzaamheid maakt deel uit van ons DNA. Het is een uitdaging die we zeer serieus nemen. Een engagement dat we in elke editie omzetten in daden, door glazen flessen te recyclen met de samenwerking van Ecovidrio en kurken samen met het Institut Català del Suro voor verdere recycling. Of door ervoor te zorgen dat 80% van het meubilair en de stands van de beurs hergebruikt worden, of dat het tapijt dat de tentoonstellingsruimte bedekt ecologisch is. Een andere belangrijke uitdaging is het verzamelen van vloeibaar afval na de duizenden proeverijen die plaatsvinden in de stands en activiteitenruimtes. Deze editie zullen we deze acties aanpassen aan de nieuwe omvang van de beurs, met een grotere inzet. Maar de verdienste ligt niet alleen bij de organisatie van de beurs, maar ook bij de duizenden exposerende bedrijven en de duizenden bezoekers die recyclen, hergebruiken en zich zeer bewust zijn dat de uitdaging van duurzaamheid voor ons allemaal is.
- Dit jaar richt de technische as van de Barcelona Wine Week 2025 zich op oude wijnstokken, beschouwd als een onschatbaar erfgoed van de wijnbouw, en een nauw verwant thema is klimaatverandering. Hoe pakt de BWW de uitdagingen aan die klimaatverandering met zich meebrengt voor de wijnbouw, vooral met betrekking tot het behoud en de aanpassing van deze eeuwenoude wijnstokken?
Wijnen afkomstig van wijnstokken ouder dan 35 of 40 jaar, en zelfs eeuwenoud, krijgen een uitzonderlijke waarde in de wijnwereld. Deze wijnstokken, hoewel minder productief, bieden druiven van superieure kwaliteit, met een grotere concentratie, variëteitsprofiel en een meer uitgesproken uitdrukking van het terroir. Traditioneel streefden wijnbouwers naar maximale druivenproductie. Echter, in de afgelopen jaren is er een paradigmaverschuiving geweest, waarbij steeds meer de kwaliteit boven kwantiteit wordt gewaardeerd. Oude wijnstokken, die decennia van diverse klimatologische omstandigheden hebben overleefd, hebben diepere en efficiëntere wortelsystemen ontwikkeld, waardoor ze zich beter kunnen aanpassen aan de huidige klimaatveranderingen, zoals droogte. Onder de titel 'Oude wijnstokken, historisch erfgoed', zal Barcelona Wine Week 2025 vooraanstaande experts en gerenommeerde wijnmakers samenbrengen wiens gemeenschappelijke noemer is dat ze geweldige wijnen maken in wijngaarden die tussen de 50 en bijna 300 jaar oud zijn.
- We weten dat de Barcelona Wine Week een zeer intensieve beurs is, met tal van activiteiten en lezingen. Als we weinig tijd hadden om ervan te genieten, welke lezingen of activiteiten zou je ons aanraden om absoluut niet te missen?
Het is een moeilijke vraag, want er zijn zoveel interessante voorstellen! Laat ik vooropstellen dat we deze editie inhoud van zeer hoge waarde presenteren en dat het de moeite waard zou zijn om alles bij te wonen. Als ik echter gedwongen word om te specificeren, zou ik je aanraden om twee rondetafelgesprekken niet te missen: die van ICEX "Internationale voorschrijvers en kopers, de beste visitekaart voor Spaanse wijn" en de tafel over "De opkomst van witte wijn". Wat betreft proeverijen, zou ik de "Proeverij van pre-phylloxera wijnstokken" benadrukken waarin enkele echte oenologische juweeltjes zullen worden geproefd, de proeverij van "De meesters van de tijd" over persoonlijke ervaring van drie grote namen in het herstel van oude wijnstokken in Spanje, en de unieke proeverij "De 10 Magnifieke van de D.O. Rías Baixas. De zee van Atlantische wijnen"... Maar ik stop hier, anders ben ik het hele programma aan het opsommen!
Vergeet ook niet om de ruimte Wine Tasting Journey van het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening te bezoeken, die de rijkdom en verscheidenheid van wijnen van oude wijnstokken zichtbaar zal maken en een zelfgeleide proeverij zal aanbieden met meer dan 80 referenties uit het hele land.
- Hoewel Spanje een wijnreus is, is het nog steeds moeilijk voor consumenten en producenten om het lokale op hetzelfde niveau te waarderen als andere grootmachten zoals Frankrijk en Italië. Wat denk je dat er nodig is om deze mentaliteit te veranderen en de Spaanse wijn de waarde te geven die het verdient?
De enorme diversiteit aan wijnen in Spanje maakt het niet gemakkelijk voor de eindconsument om een duidelijke perceptie te hebben, en het is essentieel om merkcreatie en positionering op de markten te bevorderen. Ik denk dat het in Spanje cruciaal is om te blijven werken aan een "landmerk" voor de promotie van Spaanse wijn op internationale markten. Landen zoals Frankrijk en Italië hebben een lange geschiedenis van investeringen in marketingcampagnes. De ongelooflijke revolutie van Spaanse wijnen in de afgelopen twintig jaar is nog steeds weinig bekend. We moeten investeren in educatie en voorlichting zodat consumenten, vooral jongeren, beter bekend raken met de diversiteit en kwaliteit van onze wijnen. Bovendien is het belangrijk dat producenten inzetten op differentiatie en innovatie, en hun verhalen vertellen. Storytelling is essentieel om binnen en buiten onze grenzen te betoveren.
- Met zoveel verantwoordelijkheden als je hebt, heb je nog wat vrije tijd? Hoe ontspan je van de dagelijkse drukte?
Persoonlijk ben ik nogal een networker en organiseer ik altijd dingen, breng ik mensen samen en stel ik ze aan elkaar voor. Maar mijn familie en vooral mijn twee dochters zijn mijn inspiratiebron en mijn grootste steun. Vrouw, moeder en leidinggevende zijn is een dagelijkse uitdaging. Hoewel de weg niet altijd gemakkelijk is, geloof ik sterk in het vermogen van vrouwen om onze dromen te bereiken zonder ons persoonlijke leven op te geven. Balans is mogelijk, en elke dag werk ik eraan om dat te bewijzen. In mijn vrije tijd hou ik van lezen, dansen en koken, het zijn activiteiten die me helpen te ontspannen en mijn batterijen op te laden!
- Tot slot, zou je met ons de laatste wijn of mousserende wijn willen delen die je hebt geproefd en die echt een speciale indruk op je heeft achtergelaten?
Als liefhebber van Spaanse wijnen ben ik altijd op zoek naar nieuwe juweeltjes om aan mijn lijst toe te voegen. Mijn laatste ontdekking was een Cava de Guarda Superior die me aangenaam heeft verrast. De kwaliteit en traditionele bereiding maken het tot een waardige vertegenwoordiger van de Spaanse oenologie. Simpelweg onweerstaanbaar!